Milliarderne fossede ind i Lego-koncernens pengekasse i 2012.
Legetøjskoncernens driftsresultat steg til hele 7,95 milliarder kroner - hvilket er 40 procent mere end året før.
På bundlinjen tjente Lego 5,6 milliarder kroner ud af en samlet omsætning på 23,4 milliarder kroner.
- Det er et særdeles tilfredsstillende resultat og bedre, end vi forventede i begyndelsen af året. Det skyldes først og fremmest, at vi har været i stand til at udvikle og lancere produkter, siger Jørgen Vig Knudstorp, adm. direktør for Legokoncernen, i en pressemeddelelse.
Femte år med vækst
Knudstorp leverer dermed for femte år i træk en vækst i omsætningen på omkring 15 procent. Og topchefen sætter altså en fed streg under, at koncernens strategi med massive lanceringer af nye varianter af de populære klodser er den rette.
Mere end 60 procent af de produkter, Lego sælger i løbet af et år, er således nylanceringer.
- Det stiller store krav til udviklingsprocessen og vores evne til at levere, fordi vi år efter år skal kunne forudsige, hvad der vil interessere børnene, og omsætte det til relevante LEGO produkter - og det er lykkedes i 2012, siger Jørgen Vig Knudstorp.
Stillinger nedlagt
For nyligt måtte koncernen melde ud, at man fra 2014 vil nedlægge 200 danske stillinger. Men det dækker altså ikke over skuffende indtjening. Beslutningen om at lukke en del af produktionen i Billund er truffet, fordi man prioriterer at have pakkerier tæt på sine kernemarkeder ude i Europa og Nordamerika. Det skal sikre en kort leveringstid til kunderne.
- Fordi vi har vores pakkerier placeret geografisk tæt på vores kernemarkeder, og fordi vi hele tiden optimerer og forbedrer produktionen, kan vi reagere hurtigere på efterspørgslen fra kunder og forbrugere, forklarer Bali Padda, underdirektør i Lego.